vineri, 1 noiembrie 2013

Paine cu cartofi( reteta din Ardeal)


Paine cu cartofi am mancat pentru prima data acum aproape 7 ani si mi-a placut asa de mult incat am cumparat si pentru acasa.

Sunt de parere ca o paine facuta in casa este mai buna decat orice alta paine cumparata. In plus, stim ce punem in ea, iar painea cu cartofi se stie ca poate rezista mai multe zile fara a se usca. Sau poate daca nu stiati, aflati acum si acest lucru. 

Este o paine usor dulceaga, cu un gust deosebit.

Ingrediente ( pentru o singura paine):

- 340 de grame de cartofi galbeni( cantariti cu coaja)
- 330 de grame de faina 000
- 60 ml apa calduta in care au fiert cartofii
- 2 lingurite rase de sare
- 15 grame de drojdie
- 1/2 lingurita de zahar
- 2 lingurite de ulei de masline



Incepem prin a spala cartofii, ii decojim si ii punem la fiert in apa cu 1 lingurita rasa de sare.

Dupa ce au fiert, ii scoatem si ii lasam sa se raceasca dupa care ii pasam ( procedem la fel ca la piureu si avem grija sa nu ramana bucati mai mari).

Separat, intr-un bol mic frecam drojdia cu zaharul pana devine lichida. Peste acest amestec, adaugam 60 ml din apa in care au fiert cartofii, insa aceasta trebuie sa fie neaparat calduta si nu fierbinte.

Punem faina intr-un vas incapator si in centru formam un cerc in care adaugam piureul obtinut din cartofi. Amestecam totul cat mai bine posibil pana ce vom obtine un aluat sfaramicios. In acest moment adaugam drojdia dizolvata si 2 linguri de ulei de masline.


Nu va faceti grji pentru ca la inceput aluatul este mai greu de lucrat, dar dupa aceea isi va reveni si va deveni elastic. La final, adaugam si cealalata lingurita rasa de sare.
Aluatul obtinut va fi lasat la dospit pentru o ora. Va recomand sa-l puneti pe un blat pudrat cu faina si peste sa puneti bolul in care ati framantat aluatul. Intre bol si blat puneti o lingura astfel incat aluatul sa respire. E un mic truc pe care il folosesc si imi creste painea.



Dupa acest interval, framantam un pic painea pe acelasi blat pudrat cu faina si o asezam pe fundul tavii sau in tava( nu este nevoie sa tapetam cu faina), dar il mai lasam pentru inca 30 de minute la crescut. Intre timp, dam drumul la cuptor si il lasam sa se incalzeasca.


Inainte de a baga tava la cuptor, daca vrem putem sa ungem painea cu un ou pe care in prealabil il batem si putem face cu un cutit cateva taieturi pe suprafata ei. De data aceasta modificam focul si il lasam cat mai mic posibil.

Timpul de coacere depinde de cuptorul fiecaruia. Eu am tinut painea 60 de minute dupa care l-am oprit si am lasat usa intredeschisa pentru a nu fi un soc prea mare pentru paine( nu am vrut sa isi piarda din volum ).

Dupa vreo 10 minute am scos painea din cuptor si am pus-o pe un gratar sa se raceasca. 

Desi tentatia era mare, am asteptat sa se raceasca prima data si dupa aceea am taiat o felie.

Crocanta la suprafata si tare pufoasa in interior. Ce sa mai, mi-a iesit, avand in vedere ca este prima paine facuta de mine dupa multi ani de zile! ( din perioada liceului nu am mai facut paine)

Pofta buna!





Nota: Dupa o saptamana, am facut iarasi, dar de data aceasta nu am mai uns painile cu ou. Va mai adaug cateva poze pentru ca prea arata bine! :)







Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu